Wikia

1. PAND met brede tuitgevel, midden 17e eeuw. Stedenbouwkundig is het pand met winkelpui van betekenis als onderdeel in de gevelwand aan de Nieuwe Rijn.

2. Inleiding

De WINKELPUI in de bouwstijl van de Neo-Renaissance bevindt zich onderin het pand. De pui uit het eind van de negentiende eeuw is gaaf. Het pand staat in een gevelwand aan de noordoostkant van de Nieuwe Rijn, in het beschermd stadsgezicht.

Omschrijving

De pui is in hout opgetrokken boven een hardstenen basement met casementen in basreliëf. De pui telt vier vensterassen. In de tweede vensteras van links bevindt zich de dubbele glasdeur met bovenlicht in een portiek. Eierlijsten in de lijst van de deur, cassettes in het houten kozijn. De drie etalagevensters en de portiek zijn afgesloten door een segmentboog met palmetten op de plaats van de sluitsteen. Houten pilasters met spaarvelden, rozetten en bladkapitelen tussen de vensterassen. Consoles tussen de pilasters en de kroonlijst die de pui aan de bovenkant afsluit. De kroonlijst en het hardstenen basement risaleren op de hoogte van de pilasters.

Waardering

De winkelpui is van algemeen architectuurhistorisch belang vanwege de Neo-Renaissancistische bouwstijl.